Onthaalklas

Print

Dozen

Beste ouders,

 

Hieronder de foto’s die jullie een beeld geven hoe het thema DOZEN vorm kreeg. Het zijn er heel wat, maar omdat we ze zowat allemaal leuk vinden, konden we geen selectie maken en krijgen jullie de hele verzameling te zien 😊

We hebben de foto’s ook gebruikt in de klas: bekeken op de computer, boekjes van gemaakt om naar te kijken en over te vertellen voor in de boekenhoek, en samen de collage gemaakt die jullie konden bekijken op de dozen in de gang.

Bij dit thema besteedden we extra aandacht aan wiskundige begrippen: een lange trein, in een doos, dozen op elkaar, onder een doos, door een doos, over een doos, kleine en grote dozen, een hoge dozentoren, … De kleuters konden het allemaal zelf beleven en ondervinden, en wij als juffen probeerden zoveel mogelijk hun ervaringen te benoemen. Op die manier leren de kleuters belangrijke wiskundige termen die ze in de lagere school nodig zullen hebben.

U ziet op de foto’s:

- We bouwen met dozen: lange treinen, hoge torens, huisjes, een brug, …

- De kleuters spelen in dozenhuizen met de Fisher Price mannetjes. Ook de meubeltjes en voertuigen zijn gemaakt van dozen.

- Liedjestheater (een juf beeldt de liedjes die we zingen uit met de handpoppen en knuffels, oa Sofie De Krokodil en Op een grote paddenstoel), voor de gelegenheid in een doos

- Ook dozen van verschillende afmetingen en materialen in de zandbak

- In de voertuigenhoek: dozen en planken combineren voor de auto’s, dozen en rails voor de treinen

- Met dozen kan je ook op verschillende manieren muziek maken. We trommelen op dozen (zacht en heel hard/luid). We maken schuddoosjes door zelf doosjes te vullen met steentjes, maïs, zand, rijstkorrels, … en maken er natuurlijk ook muziek mee. En we stappen rond door de gang van onze school als een heuse dozenfanfare!

- Dozen zijn ook heel geschikt om mee te timmeren: zagen, schroeven draaien, kloppen met de hamer, …

- We schilderen grote dozen. Met een stuur, vier kartonnen wielen en een beetje fantasie worden dit leuke auto’s. Als de auto’s niet meer rijden, dan vullen we bij aan het tankstation.

- Dozen en deksels bij elkaar zoeken, mét verschillende sluitingen (draaien, schuiven, kllikken, …).

- Knikkerverven in een doos: verf en knikkers in een doos en rollen maar!

- Een bewegingsparcours: de kleuters kruipen onder en door dozen, stappen over en in dozen, gooien pittenzakjes naar dozen, …

- Schimmenspel, uiteraard in een dozendecor

- Poppenkast met juf Pia: het nieuwsgierige heksje Pommelientje valt in een toverdoos en komt er klein weer uit… Gelukkig kan juf Pia haar met de hulp van Heksemie weer groot toveren.

- Dozen in de poppenhoek: bedjes voor de poppen (een kleine doos voor de kleine pop, een grote doos voor de grote pop), een wasmachine, een tafel, …

- In de polyvalente zaal dansen we met dozen.

- We oefenen onze fijne motoriek met dozen: centjes in spaarpotten, pluimen, wasspelden, insteekparels

- De kleuters mogen ook zelf poppenkast spelen, in een grote doos.

- Dozen in de winkel: met de dozen die de kleuters van thuis meebrachten. Dankjewel! De kleuters vinden het altijd leuk om iets van thuis in de klas te kunnen zien/gebruiken en op die manier krijgen we een gevarieerd aanbod in de winkel (met producten uit verschillende culturen)

- Tekenen in een grote doos.

We hebben heel wat geleerd tijdens deze weken, maar vooral heel veel plezier beleefd (de kleuters én de juffen 😊 ) !

Kerst in de klas

Tijdens het thema kerst konden de kleuters tijdens verschillende activiteiten en in een gevarieerd hoekenaanbod hun fijne motoriek oefenen. Een selectie van wat we allemaal deden kunt u op de volgende foto's zien.

- we maakten (sterren van) zoutdeeg voor ons kerstcadeautje

- in het snoezelhuisje konden de kleuters een boekje lezen of rusten onder kerstversiering en -lichtjes

- een kerstboom versieren met insteekparels

- een echte kerstboom versieren met ballen en slingers

- kralen rijgen: een slinger met kerstballen voor in de houten kerstboom

- poppenkast met juf Pia: feest in het toverbos. We hielpen de (lieve) heksen om versiering te toveren voor het feest

- hamertje tik, ingekleed in het thema

- we hielpen ook de kabouters met het versieren van hun dennenappelkerstbomen

- we dansten op het lied 'Een kerstbal hier, een kerstbal daar' op verschillende manieren: met onze vingers ronde ballen in de lucht tekenen, per twee ronddansen, ronddraaien met doekjes op de muziek én ronde ballen tekenen op papier

- de kleuters konden ook kerstbomen versieren met pompons, naar eigen smaak of volgens de opdrachtkaarten (waarbij ze rekening moesten houden met kleur, grootte en aantal)

- één van de favoriete hoekjes bij dit thema: kerstballen en -slingers van plasticine boesteren

- bij de gatenboom probeerden kleuters ballen van verschillende grootte door kleine en grote gaten te duwen

- ook ICT krijgt een plaats in onze klas: de kleuters konden eenvoudige kerstspelletjes spelen op de tablet

- op dinsdag hielden we een muzische dag: de kleuters van de onthaal-, snoezel- en eerste kleuterklas kregen bij verschillende leerkrachten een muzische activiteit aangeboden

media bij juf Vanessa: samen een lied zingen, opnemen en er daarna naar luisteren
beeld bij juf Mieke: een kerstboom versieren, geïnspireerd door de schilder Kandinsky
muziek bij juf Leen: spelen met muziekinstrumenten, stil en luid
beweging bij meester Michaël: bewegen op muziek
drama bij juf Verene: een kerstspecial van tik tak

- we vierden ook feest voor de verjaardag van Polly en Brixe

Sint en Piet

De periode die vooraf ging aan de komst van de Sint lag de focus in onze klas op “ons lichaam”. We probeerden het lichaamsbewustzijn van de kleuters te stimuleren door verschillende activiteiten rond lichaamsdelen en -houdingen te doen.

Juf Verene had een zwarte neus…? Juf Leen wou ook wel wat zwart: we gaven haar wang en oren een zwarte veeg. En ook de kleuters vonden het fijn om als een pietje geschminkt te worden.

We schilderen een pietenmuts (voor op ons hoofd 🙂).

Met onze voeten stapten we door de verf. Met deze afdrukken maakten we een pad naar de boot. Via dit pad (waarbij de voeten in verschillende richtingen geplaatst moesten worden) konden de pietjes de pakjes die uit de boot gevallen waren terug naar Sinterklaas brengen.

We dansten met ronde bewegingen op het liedje ‘Pietertje, Pietertje’ en schilderden daarna met schoensmeer het gezicht van een Pietertje op een blad.

Toen Sinterklaas zijn baard kwijt was, wreven wij er één voor hem met scheerschuim. Dit vonden alle kleuters heel leuk! En wat rook onze klas toen heerlijk.

De popjes hadden ook zwarte Piet gespeeld: zwarte strepen op hun armen, benen, rug,… Wij stopten ze met veel plezier én water in bad.

De Sint kwam op bezoek op school. Wij gingen naar onze vriendjes in de crèche beneden om hem te ontvangen. In het grote boek van Sinterklaas stond dat we allemaal lief zijn voor elkaar en dat maakte de Sint heel blij. We kregen een zak vol cadeautjes: een piratenboot, een make-uptafel, een set dino’s van Smart Max, ijsjes en taartjes voor in de winkel.

We sloten dit leuke thema af met één van de favoriete activiteiten van onze kleuters: tik tak. Geniet mee (vooral van de blikken van de gefascineerde kleuters)!

Jules was jarig!

Jules was jarig! En wij hielpen onze geliefde klaspop graag met de voorbereidingen van het feest. Jullie zien op de foto's:

We stempelen met ballonnen in de verf.
Juf Pia en Gitaro komen met ons verjaardagsliedjes zingen en muziek maken.
We bakken pannenkoeken (eerst de ingrediënten in de 'winkel' kopen) en eten ze natuurlijk ook op. Lekker!
We luisteren naar verjaardagsliedjes in de luisterhoek.
We maken taartjes van zoutdeeg die we daarna (ver)kopen in de winkel.
We bakken met echte keukenspullen zandtaarten in de zandbak.
De mama van Suze komt naar onze klas om samen met de kleuters koekjes te bakken.
We werkten rond het boek 'Ssst, de tijger slaapt'. Jullie zien juf Leen het verhaal vertellen op het magneetbord.
De kleuters vieren feest in de poppenhoek met taart, cadeautjes, ...
We maken koekjes van plasticine (net zoals met de mama van Suze maar dan niet om op te eten 🙂)
Poppenkast over jarig zijn
We vieren natuurlijk het verjaardagsfeest van Jules: zingen, kaarsjes blazen, dansen!
In het kader van de voorleesweek komen mama's (en oma's) een verhaal in hun moedertaal lezen. Bedankt, we vonden het heel fijn!

Herfst

Tijdens het thema herfst gingen we de natuur in dit seizoen ten volle beleven in de tuin van het rusthuis ("het bos").

Bij ons laatste bezoek daar hielpen we Kabouter Pinnemuts. Hij was zijn mutsje kwijt... de dieren gaven ons tips, wij deden met elk van hen een spelletje. En gelukkig kon everzwijn ons vertellen waar de muts van Pinnemuts gebleven was: in het vogelhuisje! Wat was de kabouter blij!

 

We deden ook in onze klas leuke dingen: spelen in de kabouterpoppenhoek (met kabouterwerkplaats), bewegen met takken (spingen over/kruipen onder/...), pompoensoep maken en ervan smullen, dansen op het lied "Boom" met takken, bouwen met schijven van een boomstam, spelen met kastanjes, een takkenboom boetseren. Kijk zelf maar hoe leuk dat allemaal was.

Flessen en doppen

In september en oktober werkten we op school rond afval. Bij de jongste kleuters pakten we dit vooral creatief aan: wat kan je allemaal doen met lege flessen en doppen? Op het eerste zicht afval maar voor ons een bron van inspiratie voor een pak leuke activiteiten, kijk zelf maar op de foto’s!

- Met doppen kun je spelen: sorteren per kleur, of een hele lange (of gekrulde) slang maken.

- Je kan er ook mooie mobieltjes mee maken. De kleuters oefenen hun fijne motoriek en mogen zelf kiezen met welke materialen ze vorm geven aan hun creatie.

- Flessen vullen in de zandbak: zo leren kleuters spelenderwijs over inhoud. Een grote fles vullen met een klein schepje duurt veel langer dan met een grotere pot; een volle fles is zwaar; als je het zand uit een volle grote fles overgiet in een kleinere fles loopt die over; …

- We gooien onze schillen na het eten van ons fruit in de groene emmer en brengen ze daarna naar de composthoop.

- Na het bekijken van een filmpje van muzikanten die trommelen op blikken, gaan we ook zelf trommelen (op de tafel, op de grond, op de kast, …) En zo maken we heel veel verschillende geluiden.

- Een flessenbowling: hoeveel flessen kun jij omrollen?

- Poppenkast. Flor het flessenmannetje houdt van dansen en hij nodigt de kleuters en de juffen uit om me hem mee te doen (dat doen wij met plezier!) Maar als wij naar huis zijn, is Flor weer alleen. En daarom maken we voor hem andere flessenvriendjes (eentje in de poppenkast en ook nog enkele in de klas)

- In de winkel kunnen de kleuters flessen (grote, kleine, melk, water, ketchup, …) kopen en verkopen en ermee spelen in de poppenhoek.

- De koningin van Viesvuilland komt op bezoek en leert ons meer over sorteren.

- We maken instrumenten van lege flesjes door ze te vullen met graantjes, rijst, zand, steentjes, parels, …

- En we musiceren natuurlijk ook met onze zelfgemaakte instrumentjes (op de foto’s oa bij het lied over een fles, de kleuters “kijken of het past”).

- We krijgen bezoek van de vuilniswagen en mogen allemaal plaats nemen achter het stuur.

- We hebben een flessenknikkerbaan in onze klas.

- We rijgen doppen aan de armen van flessenmannetjes en flesseninktvissen en aan de stekels van de flessenegel.

- Flessen worden huisjes, kurken worden mannetjes: een leuk aanbod voor de kleuters om hun fantasiespel te ontwikkelen.   

- We geven de flessen dopjes te eten (en sorteren ook per kleur) en leggen daarvoor een evenwichtsparcours af.

- Mama en papa (en de rest van de familie) mochten mee komen kijken naar tik tak. We vonden het heel fijn dat jullie er waren!

- Dolle pret (en ook wel wat natte t-shirts) bij het spelen met flessen in de watertafel.

- Toverflesjes in het snoezelhuisje.

- We dansen met Traag Blikje en Snel Flesje op trage en snelle muziek. We tekenen ook traag en snel op de muziek (in de lucht met onze vingers en op papier) en geven daarna onze tekening aan het mannetje waarmee we het liefst dansen/bewegen.

- Stempelen met flessen: de kleuters maken afdrukken met flessen in de verf en ontdekken verschillende vormen.

- We tikken op flessen (heel hard of heel stil).

- We dansen rond en rond en rond (met de sjaaltjes) en tekenen daarna op de muziek rond een dopje.

Onze eerste weken in 't Keperke!

Wat hadden wij, de kleuters en de juffen van de onthaal- en snoezelklas, een fijne start van het schooljaar! Op de foto’s kunnen jullie enkele activiteiten zien die we heel leuk vonden.

Er was de startceremonie van het jaarthema: ’t Keperke in beweging (jullie zien juf Leen met de klasvlag die we samen schilderen).

We lieten onze vingers dansen. Eerst in de lucht, daarna door de verf op papier. Jammer dat jullie het leuke liedje en muziekje erbij niet kunnen horen…

De kleuters genoten van poppenkast (met juf Pia), tik tak (het huisje met de schapen) en het liedjestheater (klassieke liedjes als Alle eendjes zwemmen in het water en Op een grote paddenstoel worden uitgebeeld met poppen en andere attributen en we zingen uit volle borst mee).

We oefenden om onze boekentas zelf open en dicht te doen. En we dansten ermee in de zaal.

Welkom op de klasblog van de onthaalklas!

Wij zijn juf Verene en juf Leen.
Met het nodige geduld en een warm hart nemen onze peuters een vliegende start!
Samen met onze klaspop Jules beleven we veel avonturen.
Experimenteren en plezier beleven,
zo voelen we ons goed
en gaan we naar huis met een lach op onze snoet!