3e kleuterklas

Print

Superhelden

Net voor de vakantie vonden we in onze klas een heel rare brief met een boek erbij. Het was een brief met een geheime code die wij moesten ontcijferen. Al snel hadden we door wat we moesten doen en konden we de code ontcijferen. We kregen dan een filmpje te zien van Mega Mindy en Spiderman. Zij vroegen of wij hen wouden helpen bij superhelden daden! Natuurlijk wilden wij dat! En daarom kregen wij enkele speciale missie's die we tot een goed einde moesten brengen! Dat was soms wel spannend!

 

Om onze superkrachten op te laden, deden we dagelijks ochtendgymnastiek. 
In de gang konden we dan tijdens het hoekenwerk onze spieren trainen in de spierhoek! 
We leerden hoe we superheld kunnen worden aan de hand van het prentenboek "de superheldenschool". Hendrik bleek in niks goed te zijn, maar uiteindelijk was hij slim en moedig! 
We knutselden met een techniek naar keuze een heldenmasker.
Missie 1 was best wel spannend. Want er waren 2 vriendjes van onze klas verdwenen! Wij moesten op zoek gaan en allerlei aanwijzingen en tips volgen,  codes kraken, briefjes zoeken, raadsels oplossen,... Gelukkig vonden we onze vriendjes terug!
Missie 2 bezorgde ons een beetje schrik. Want we moesten een "bom" ontmantelen tegen de tijd! Daarvoor moesten we op zoek naar een "machine" in onze school waar de bom verstopt was en moesten we een juiste kabel losmaken. Spannend! Maar ook deze missie hadden wij goed opgelost!
Missie 3 speelde zich af in het donker. We moesten "gevaarlijke stoffen" terugvinden, maar we mochten de grond niet raken! Maar ook hier toonden onze kleuters zich als echte superhelden!
We leerden een leuk versje. 
En in onze. huishoek speelden we rond helden van bij ons (de dokter, de dierenarts, de politie,...)
We schreven onze naam in codetaal. 
we mochten onszelf kleuren als superheld, met daarbij de eerste letter van onze naam als logo. 
We speelden een leuk kringspel "pang pang". Waarbij je snel moet reageren!
We hadden ook nog een jarige, proficiat aan Chloe, E. Zij werd 6 jaar!

De voorbije weken hadden we ook extra aandacht besteed aan "pesten". En met de "stip it" actie deden ook enkele activiteiten om het pesten tegen te gaan.

Carnaval

De laatste dag voor de vakantie werden wij uitgenodigd op het letterfeest van het eerste leerjaar! Allerlei opdrachten en spelletjes rond letters kwamen aan bod. We luisteren ook al eens naar het "li-la-letter lied". 

En in de namiddag was er dan een leuk carnavalsfeest! 

Thema: 'Ruimte'

 

"Als ik m'n ogen sluit, voel ik kriebels in m'n buik, vandaag is de dag dat ik op ontdekking mag...". 

 

Een stukje uit ons themalied dat jullie ongetwijfeld thuis wel eens hebben gehoord.

En een ontdekkingsreis dat was het! 3 weken zijn we op reis geweest in het heelal. We hebben een raket gebouwd, een echt astronauten hoek ingericht, verschillende planeten bezocht, naar het planetarium geweest, proberen antwoorden te vinden op allerlei vragen (Hoe drinkt een astronaut? Kan je roepen in de ruimte? Hoe doet een astronaut pipi?  Hoe is de ruimte ontstaan? Is de zon een ster?) En nog zoveel meer!

 

In onze hoeken beleefden we heel veel avonturen:

We maakten kennis met Paxi. Via allerlei filmpjes leidde hij ons rond door de ruimte.
We maakten een brainstorm over wat we al weten over het heelal
We leerden een leuk lied, een kort versje en een leuke ruimtedans "startrekking". De link vind je hier  https://www.youtube.com/watch?v=RoSKuSIqIOw

 

We maakten een raket waarmee we op ruimtereis konden gaan
Tijdens het fantasiespel bezochten we de maan (gemaakt uit zand), Mars (met veel rotsen en stenen) en Neptunus (een ijsplaneet! Brrr!).
Met stappenplannen bouwden we raketten en sterren met allerlei constructiemateriaal
De aarde draait? We legden ons even op de grond om dit te bestuderen. We speelden zelf even de Zon, aarde en maan en draaien in groepjes van 3 rond elkaar!
Bij de poppenkast met juf Pia gingen we naar de Caviaplaneet. 
Onderzoekjes hebben we ook gedaan om een slimme astronaut te worden. We maakten via een stappenplan een ballonraket. En speelden en experimenteerden met magneten.
Door de telescoop konden we op zoek gaan naar "de ruimte". Maar dit bleek niet zo gemakkelijk te zijn.
We leerden wat ons sterrenbeeld is en maakten daarna zelf allerlei sterrenbeelden met plasticine en/of door te tekenen.
We keken goed naar alle planeten en probeerden ze zo goed mogelijk na te kleuren.
In de ruimtehoek telden we heel vaak af, mochten we onze zuurstofflessen niet vergeten en was er af en toe "alarm'" als we te dicht bij de zon kwamen!
Samen met de juf deden we een tekendictee. Goed luisteren en tellen was hier belangrijk!
We speelden in groepjes een letterspel "In welk woord hoor je 'm'?" En wie is het eerst op de maan?
Tot slot maakten we een leuke sleutelhanger als aandenken aan onze ruimtereis met "krimp-folie". Gek toch hoe dat krimpt in de oven en dan hard wordt hé?!

Wij dromen alvast nog wat na over onze ruimtereis, want ook wij hebben er van genoten!

 

nog eens proficiat aan de jarige van de maand : Mattis - Ileana en Victoria 

Receptie op uitnodiging van het 1ste leerjaar

Op donderdag 23 kregen wij persoonlijk een uitnodiging van het eerste leerjaar. We werden uitgenodigd op hun gezonde receptie op 24/01 om 15u15. 

Het eerste leerjaar had 2 - 3 weken geleerd over gezonde voeding - gezondheid en daarmee organiseerde ze een gezonde receptie met allemaal lekkere hapjes. En wij hadden het geluk mee te mogen knabbelen van al dat lekkers. :)      

Zwemmen in pyjama

Het was zover na enkele maanden zwemmen kwam de laatste les aankloppen. Dit was een super leuke les want we mochten in pyjama gaan zwemmen. Wat voor sommige kleuters heel spannend was is uiteindelijk een zeer toffe ervaring geweest. 😊

Kiesweek

We deden iets geks , en het was niet direct even duidelijk voor de kleuters. Ze mochten deze week volledig ZELF kiezen wat ze gingen doen doorheen de dagen. Het enige was dat ze dit vooraf moesten plannen.We hadden samen een kalender geknutseld en elke avond vroegen we wat ze graag volgende dag zouden doen. In begin was het wat moeilijk om te verstaan dat ze volledig zelf mochten kiezen , doorheen de week begonnen ze dit dan ook goed te beseffen en kwamen er creatieve ideeën uit de bus ( de één wat meer als de andere) . Het was een uitdaging voor de kleuters maar ook voor de juffen om alles wat los te laten 😃  

 

Kerst ontdekken met onze zintuigen

De laatste 2 weken voor de vakantie hebben we Kerstmis ontdekt met al onze zintuigen. We hebben er 5 maar hebben ons gefocust op 4 ervan: horen - zien - voelen - ruiken. Als impressie zijn we eerst samen met De Lijn bus naar Groendekor geweest gelegen in Sint-Pieters-Leeuw. Daar hebben we kunnen zien wat er allemaal bij komt kijken bij het zetten van een kerstboom en het versieren van je huis en hoeveel verschillende materialen er wel niet zijn. Nadien zijn we er verder op in gegaan door onze hoeken te koppelen aan bepaalde zintuigen nl.: 
- een kerstboom versieren met verschillende texturen (voelen) 
- kerstkaartje maken met scheerschuim en stiften (voelen & ruiken)
- spelletjeshoek (kijken) kerstdobble 
- timmerhoek (voelen): We timmeren een kerstboom als kerstgeschenk. 
- computerspel (kijken & horen)
- geluidencadeautjes (horen) : welk materiaal zit er in welk cadeau?
- ontdekdoos spiegels (kijken) : allerlei opdrachten met spiegels. 
- een kerst blote voetenpad (voelen) 
- een kerstvoeldoos (voelen) : ogen toe- tast nu maar in de doos - wat zou het zijn? - leg het terug en duid aan op de prent. 
En natuurlijk mocht het organiseren van hun eigen kerstfeestje niet ontbreken in de poppenhoek.

Ook het aanleren van onze nieuwjaarsbrief kon niet ontbreken in deze periode  [🙂]  samen aanleren - confetti maken - wensje bedenken - ballon vullen - naam op de nieuwjaarsbrief en hop aftellen maar om te kunnen voorlezen  [😊]

Ook nog eens Proficiat aan de vriendjes van de maand november : Chill, Noa, Arthur, Ismaël, Mila en Nathaniel. En de vriendjes van de maand december: Liv & Quentin .

We hebben de vakantie goed ingezet met een gezellig kerstfeestje met hapje en drankje en samen klinken, santé op 2020! We wensen jullie allen fijne feesten en een gelukkig, gezond 2020.
 

Trappers en ladders voor Klimpiet

Oei, wat nu? Toen we in onze klas kwamen hing er een zak hoog aan het plafond. Hoe kunnen wij de zak nu pakken? Met een bank? Een tafel? Op de rug van de juf? Springen? Heel wat ideeën kwamen aan bod en werden uit geprobeerd. De meeste dingen waren helaas te laag. Maar dan vonden wij enkele trapjes en ladders! Joepie! Gelukt! In de zak vonden we allerlei verkleedkledij van Sinterklaas en zwarte piet. 

 

Wij werden de komende 2 weken echte klim- en muziek pieten. Want ook muziek piet had een ladder mee. Een TOONladder! Speels maakten we kennis met hoge en lage, en lange en korte tonen.

 

We gingen op stap door onze school en zochten de hoogste plek! Hé wat ziet alles er anders uit als je zo hoog staat!

 

Ook juf Pia kwam eens langs en speelde poppenkast. Wat was daar een groot probleem, want Sinterklaas zijn boek was weg!

 

In de hoeken viel er vanalles te beleven:

- Voor het Sinterklaasfeest maakten we een kroon met een ladder voor klimpiet

- Met klein constructie bouwden we allerlei trapjes en ladders

- We speelden een ladderspel. Wie is eerst op het dak? En speelden met begrippen.

- Met trapjes en ladders moesten we muziekcadeautjes pakken en 2 dezelfde vinden

- In de muziekhoek experimenteerden we met allerlei instrumenten

- Aan de computerhoek werd gezongen en gedanst op Sinterklaasmuziek

- Een verkleedhoek mocht uiteraard ook niet ontbreken

 

We leerden nog een leuk lied voor Sinterklaas. Dat kan je via deze link beluisteren.

https://www.youtube.com/watch?v=_gfpcgXDuqk

En we maakten het de sint een beetje moeilijk. Want we hadden al onze schoenen verstopt in de klas! Maar met een grondplan kon de Sint ze allemaal vinden.

Eindelijk was het dan zover, Sinterklaas en zijn zwarte pieten kwamen aan op onze school. Wat een feest! Bedankt lieve Sinterklaas, voor de leuke cadeautjes!

 

Roodkapje

In onze klas kwam de voorbije 2 weken het sprookje van Roodkapje en de boze wolf tot leven. Het verhaal kwam op verschillende manieren aan bod. Een poppenspel, filmpjes, schimmenspel, met een prentenboek,…

 

Ook in onze klas was het bos van Roodkapje, en daar konden de kleuters dan het verhaal naspelen.  Na een bezoekje aan het "echte" bos konden we zelf vormgeven aan een bos voor roodkapje in een schoendoos. We prikten de verschillende figuren uit en kunnen zo het verhaal ook thuis nog eens naspelen. In het bos dansten we ook rond de bomen, “ik ben de wandelende boom”. Een filmpje hiervan kan je bewonderen op onze facebook pagina.

 

Ook in de andere hoekjes en spelletjes viel vanalles  te beleven:

Op de verteltafel speelden we met handpoppen het verhaal na
In de schrijfhoek oefenden we schrijfpatronen 
Met letterstempels konden we woordkaarten nastempelen
We speelden het spel “wie is het” aangepast aan ons thema
We klapten woorden in stukjes
We speelden een Lotto spel, waarbij we kaartjes moesten linken aan de personages en het verhaal.
We leerden een leuk lied "Zeg roodkapje waar ga je heen?"
We fantaseerden over wat wij in de buik van de wolf zouden steken.
We leerden een nieuwe letter 'R'. En zochten allerlei woorden met die letter.

 

In 3KKB waren er 2 vriendjes jarig. Proficiat aan Chill en Noa. De mama’s kwamen even op bezoek in de klas. Met de mama van Chill maakten we “kokos-beestjes”. En de mama van Noa kwam ons allemaal schminken. 

Heksen

Voor de vakantie hebben we geleerd over “ In het toverbos , toveren heksen erop los!” Wat moet je allemaal kunnen om een heks / tovenaar te zijn? 

Hiervoor hadden we verschillende hoekjes ingericht: 

Het inkleuren van een heks en het maken van een popje ervan dankzij splitpennen. 
Het spel “Wie eerst een weg legt tot aan het spookkasteel.”
Rijmdomino , want een heks moet goed kunnen rijmen voor haar toverspreuken.
Schrijfpatronen met toverstiften. 
Het was aan ons om 2 weken de tablets te hebben. 
Een rijmlotto: “Zoek het woordje op jouw bord dat rijmt op de hoed die je genomen hebt.”
Het schilderen van een heks. 
Welkom in ons heksenhuis waar we erop los toveren en drankjes maken. 
Tekeningen toveren met de lichtafel.
Zelf een heks knippen (vormen) uit vouwblaadjes. 

Bezoek van de vuilniswagen

Op vrijdag 27 september kregen we een bezoekje van de vuilniswagen op school. Met onze klas mochten we gaan kijken. Heel benieuwd naar wat we gingen zien en ruiken vertrokken we naar de parking. Zeer aandachtig en onder de indruk waren de kleuters aan het luisteren naar de mevrouw die alles vertelde hoe de vuilniswagen werkte.  "Hoe weten ze naar waar ze  moeten? " "Waarom die fluo kleren?" "Wat als de vuilniswagen vol is?" "Waarvoor piept de vuilniswagen?" "Hoe zetten ze er een container op?" al deze vragen werden beantwoord door onze vriendelijke vuilnisman euh Danny denk ik dat het was 🙂 En als kers op de taart mochten we allemaal ook eens aan het stuur van de vuilniswagen zitten, whoehoe lekker stoer! 

Bezoek van prinses Noor uit Viesvuilland.

Op donderdag 26 september kwam prinses Noor uit Viesvuilland ons vertellen dat haar papa de koning heel verdrietig was. Alle mensen van zijn land waren lui geworden en gooiden zomaar al hun afval overal op de grond! Dat maakte hem natuurlijk heel verdrietig. Daarom had hij al zijn zonen (prinsen) en zijn dochters (prinsessen) op pad gestuurd om een oplossing te zoeken. Ze kwam bij ons terecht en vroeg of wij haar konden helpen. De kleuters waren dol enthousiast! Ze wisten reeds dat ze moesten sorteren en prinses Noor stelde hen op de proef! Jawel hoor de kleuters hadden alles juist! Wanneer alles opgeruimd was, was het koninkrijk terug helemaal proper en ook waren alle mensen terug blij. Het land heette niet meer "Viesvuilland" maar wel "Properland". 

Afval in de klas

Aan de hand van het boek van " Pili Pili en de vuilnisbelt beestjes " hadden we allerlei hoekjes in onze klas gemaakt enkele ervan kunnen jullie hieronder ontdekken. 

*Net zoals de kakkerlakken stukjes glas verzamelen tussen al het vuil , maar opgelet dat je je niet snijdt! Daarom gebruiken we pincet, zeef, schepje... Wie kan de meeste stukjes verzamelen?
*In onze kring konden we op onze straat mat al het afval verzamelen die de mensen hadden achtergelaten a.d.h.v. onze vuilniswagens. 
*Op de computer konden we puzzelen , filmpjes bekijken over afval, liedjes luisteren...
*Net zoals Rietje de rat konden we taarten maken met afval . (zoutdeeg) 
*Wilma de worm leerde ons allerlei maken uit papier zoals een vliegtuig, happertje, hoedje...
*We leerden ook een gezelschapspel spelen namelijk kwartetten met de personages vanuit ons boek en het te verzamelen afval.

Zwemmen

Een vliegje in het zwembad! We zijn reeds 2 keer gaan zwemmen en de kleuters vinden het super leuk! 

De jarige van de maand

Hiep hiep hoera aan onze jarige van deze maand Celya,Celena, Raf & Ben. 

Welkom op de klasblog van de 3de kleuterklas!

Juf Sofie en juf Gaëlle
de meesten onder jullie kennen ons wel

Kleuters zien groeien en openbloeien
zien leren en proberen
daar wordt ons hart warm van