Vraag van raadslid Driss Vergels (raad 23.09.2025)
Opvolging Jeugdraad: Er zijn ondertussen een paar maanden verstreken en dus belangrijk om nog eens naar de status van de jeugdraad te polsen. (Nadat gezegd werd na de examens verder in gesprek te gaan.)
Wat is er de voorbije maanden aan actie ondernomen?
Wanneer wordt deze opgericht?
Is er een deadline die hierop geplakt kan worden of wachten we doelloos verder af naar wat de gemeente onderneemt?
Team Jongeren antwoordt:
De afgelopen periode hebben we zeker niet stilgezeten. Er werden gedurende het hele traject meerdere bijeenkomsten georganiseerd. Enerzijds met de focusgroep van jongeren die deelnemen aan het Keuzestress-project, en anderzijds met collega’s uit de betrokken teams. Tijdens deze samenkomsten gingen we in dialoog, werden ideeën en standpunten uitgewisseld en bouwden we stap voor stap aan een heldere en breed gedragen opdracht.
Het doel van dit traject is het ontwikkelen van een opdracht die niet enkel aansluit bij de noden en verwachtingen van de jongeren, maar die ook stevig wordt ondersteund door onze administratie én het gemeentebestuur. Door deze gezamenlijke aanpak willen we een sterke basis leggen die zowel inhoudelijk sterk is als breed gedragen wordt.
Momenteel wordt gewerkt aan de opdracht en een samenwerkingsnota. Op 16 oktober, tijdens het netwerkmoment jeugdwerk, verzamelen we bijkomende feedback. Daarna wordt de opdracht samen met het afsprakenkader verder verfijnd en klaargemaakt voor het beslissingsproces binnen het bestuur. De bedoeling is dat we in november naar het MT & CBS stappen en in januari naar de GRC & GR voor de officiële goedkeuring van het afsprakenkader en het reglement. Vanaf dan kunnen we starten met de nieuwe jeugdraad in Dilbeek!
Voor meer informatie over het traject kan je steeds terecht op onze Doe mee pagina
Vraag van raadslid Anneleen Van den Houte (raad 23.09.2025)
Ruime tijd terug werd er beslist om een verhuursysteem op te stellen voor de -2 parking van de brandweerpost aan de Ninoofsesteenweg. Deze werd aangeboden als staanplaatsen.
Graag had ik hiervan de stand van zaken gekend. Hoe werd er op dit aanbod gereageerd door de ondernemers, de omwonenden enz...?
Team Patrimonium antwoordt:
De -2 van de brandweerkazerne is als volgt ingedeeld:
In totaal 31 parkeerplaatsen voor personenwagens + 3 parkeerplaatsen voor bromfietsen
- 6 contractueel toegekend aan de Brandweer
- 2 contractueel toegekend aan de Politie
- 2 vrijgehouden voor eventuele toekomstige integratie van Rode kruis
- 21 plaatsen vrijgegeven voor verhuur via DREAL ESTATE :
=> 6 plaatsen gehuurd door Acerta
=> 8 plaatsen gehuurd door particulieren
=> 7 plaatsen vrij voor verhuur
- 4 plaatsen nog vrij te geven voor verhuur.
In bijlage een plattegrond met de indeling.
Dus eigenlijk, in een notendop:
Op 6 maand (6maanden geleden gestart met verhuur -2) zijn er 14 van de 21 vrijgegeven plaatsen verhuurd.