Schriftelijke vraagstelling

Vraag van raadslid Driss Vergels (raad 23.09.2025)

Opvolging Jeugdraad: Er zijn ondertussen een paar maanden verstreken en dus belangrijk om nog eens naar de status van de jeugdraad te polsen. (Nadat gezegd werd na de examens verder in gesprek te gaan.)

  • Wat is er de voorbije maanden aan actie ondernomen?

  • Wanneer wordt deze opgericht?

  • Is er een deadline die hierop geplakt kan worden of wachten we doelloos verder af naar wat de gemeente onderneemt?


Team Jongeren antwoordt: 

De afgelopen periode hebben we zeker niet stilgezeten. Er werden gedurende het hele traject meerdere bijeenkomsten georganiseerd. Enerzijds met de focusgroep van jongeren die deelnemen aan het Keuzestress-project, en anderzijds met collega’s uit de betrokken teams. Tijdens deze samenkomsten gingen we in dialoog, werden ideeën en standpunten uitgewisseld en bouwden we stap voor stap aan een heldere en breed gedragen opdracht.

Het doel van dit traject is het ontwikkelen van een opdracht die niet enkel aansluit bij de noden en verwachtingen van de jongeren, maar die ook stevig wordt ondersteund door onze administratie én het gemeentebestuur. Door deze gezamenlijke aanpak willen we een sterke basis leggen die zowel inhoudelijk sterk is als breed gedragen wordt. 

Momenteel wordt gewerkt aan de opdracht en een samenwerkingsnota. Op 16 oktober, tijdens het netwerkmoment jeugdwerk, verzamelen we bijkomende feedback. Daarna wordt de opdracht samen met het afsprakenkader verder verfijnd en klaargemaakt voor het beslissingsproces binnen het bestuur. De bedoeling is dat we in november naar het MT & CBS stappen en in januari naar de GRC & GR voor de officiële goedkeuring van het afsprakenkader en het reglement. Vanaf dan kunnen we starten met de nieuwe jeugdraad in Dilbeek! 

Voor meer informatie over het traject kan je steeds terecht op onze Doe mee pagina

Vraag van raadslid Anneleen Van den Houte (raad 23.09.2025)

Ruime tijd terug werd er beslist om een verhuursysteem op te stellen voor de -2 parking van de brandweerpost aan de Ninoofsesteenweg. Deze werd aangeboden als staanplaatsen.

Graag had ik hiervan de stand van zaken gekend. Hoe werd er op dit aanbod gereageerd door de ondernemers, de omwonenden enz...?


Team Patrimonium antwoordt:

De -2 van de brandweerkazerne is als volgt ingedeeld:

In totaal 31 parkeerplaatsen voor personenwagens + 3 parkeerplaatsen voor bromfietsen

- 6 contractueel toegekend aan de Brandweer
- 2 contractueel toegekend aan de Politie
- 2 vrijgehouden voor eventuele toekomstige integratie van Rode kruis

- 21 plaatsen vrijgegeven voor verhuur via DREAL ESTATE :
=> 6 plaatsen gehuurd door Acerta
=> 8 plaatsen gehuurd door particulieren
=> 7 plaatsen vrij voor verhuur

- 4 plaatsen nog vrij te geven voor verhuur.

In bijlage een plattegrond met de indeling.

Dus eigenlijk, in een notendop:
Op 6 maand (6maanden geleden gestart met verhuur -2) zijn er 14 van de 21 vrijgegeven plaatsen verhuurd.

 

 

Vraag van raadslid Louis Clement (raad 21.10.2025)

Recent onderzoek van Apache toont aan dat er aanwijzingen bestaan dat de Politiezone Dilbeek gebruik maakt van Israëlische beveiligingssoftware, zoals Cellebrite (smartphone-data extractie), Briefcam (camerabeeld-analyse) en Radwin (camera-software). Vandaar luidt onze vraag vandaag als volgt: 

 

Heeft de PZ Dilbeek momenteel contracten lopende met bedrijven achter Cellebrite, Briefcam, Radwin of andere software van Israëlische ondernemingen (inclusief ondernemingen die oorspronkelijk Israelisch waren maar intussen zijn overgenomen door bedrijven uit een derde land)?

Neemt de PZ Dilbeek in het bijzonder deel aan het Cellebrite Unity Project of andere soortgelijke samenwerkingen met de PZ Antwerpen?

 

Zo ja, kan het bestuur een korte samenvatting geven van elk van deze contracten of samenwerkingen met de PZ Antwerpen, in het bijzonder:

Welke functies elk van de door de PZ Dilbeek gebruikte software kan uitoefenen (bv gezichtsherkenning in real time of enkel herkenning kleding, scraping alle data van smartphones of enkel bepaalde data noodzakelijk voor het onderzoek in kwestie, etc.)?

Zijn de servers waarop de data die met behulp van deze software wordt ingezameld of geëxtraheerd gesitueerd in België of de EU?


Korpschef Arnoud Vermoesen antwoordt:
PZ Dilbeek maakt gebruik van een specifieke toepassing van Cellebrite voor digitaal forensisch werk. PZ Dilbeek is niet in het bezit van een contract met leverancier Cellebrite. De politiezone is wel toegetreden tot de interzonale samenwerking met PZ Antwerpen maar heeft geen rechtstreekse contractuele band met Cellebrite. De interzonale samenwerking is gebaseerd op artikel 31 van de wet op overheidsopdrachten en vormt de basis voor de afname van het project Cellebrite volgens de voorwaarden geformuleerd in het projectformulier. De contractuele band tussen PZ Antwerpen en Cellebrite is een interne aangelegenheid van de PZ Antwerpen waarover geen informatie wordt vrijgegeven om tactisch-politionele redenen.

 

De politiezone heeft dus geen raamcontract met Cellebrite. Het Cellebrite project is binnen de interzonale samenwerkingsovereenkomst voor zover geweten het enige aanbod waarin Israëlische technologie wordt gebruikt.

Vraag van raadslid Tinneke Deleu (raad 21.10.2025)

Tijdens de gemeenteraad van september werden enkele blauwe zones aangepast na een bevraging bij de bewoners. Is het mogelijk om op de Itterbeeksebaan ter hoogte van huisnummer 212  en ter hoogte van de Neerhofstraat 64 (rechtover het voetbalveld), eveneens een bevraging te organiseren over de invoering van een blauwe zone op deze parkings , gezien de parkeerdruk door pendelaars?”


Team Openbare ruimte antwoordt:
De parkeerdruk werd een tijd geleden geëvalueerd en er was elke keer wel een plaatsje vrij. Ook op de Itterbeeksebaan is er nog plaats vrij. Het zijn vaak ook bewoners die er geparkeerd staan. Neerhofstraat gaan we niet op in aangezien dit een openbare parking is. Als er een blauwe zone (woonzone) wordt ingesteld voor de bewoners van het appartementsgebouw (welke een garage heeft) leunt dit aan bij privatisering van het openbaar domein.

 

Vraag van raadslid Louis Clement (raad 21.10.2025)

De bewoners van de Reinaertwijk blijven signaleren dat het gevoel van verkeersonveiligheid in hun wijk toeneemt. Al tijdens de vorige legislatuur werd er een duidelijke oproep gedaan met onze actie om een zone 30 in te voeren: een meerderheid van de bewoners ondertekende de petitie. Toch bleef het gemeentebestuur doof voor deze vraag. Ondertussen werd in andere wijken wél een zone 30 ingevoerd — maar de Reinaertwijk blijft achter.

Dit is des te schrijnender gezien het groeiende aantal jonge gezinnen met kinderen in de wijk. De verkeersveiligheid zou daarom een prioriteit moeten zijn.

 

Onze vraag in aanloop naar het meerjarenplan (MJP):
→ Zal de invoering van een zone 30 in de Reinaertwijk eindelijk worden opgenomen in het komende meerjarenplan én voorzien worden in de bijhorende budgetten?


Team Openbare ruimte antwoordt:
Dit zal worden meegenomen worden in een breder kader met een update van het mobiliteitsplan. Over de 
Reinaertwijk specifiek is al meermaals antwoord gegeven via het college en/of gemeenteraad.

Vraag van raadslid Valérie Seyns (raad 25.11.2025)

Dat Dilbeek één grote werf is, is een open deur intrappen. We moeten  allemaal soms een beetje op onze tanden bijten maar de aanduiding van veel werken is echt schabouwelijk. Kloosterstraat bv, nooit duidelijk hoe men de volgende dag zal kunnen/moeten rijden, onvolledige en onduidelijke aanduiding en bijna elke keer ook werken op de omleiding. Rampzalig ook voor de bussen die opeens voor een stopbord staan.  Omleidingsborden die in het centrum ook ‘deviation’ vermelden en de werken in de D’ Arconatistraat waren bij de ergste. Die borden stonden zo slecht dat het verschillende mensen een boete heeft opgeleverd. Ik begrijp dat de ‘fout’ bij de nutsmaatschappijen ligt maar kan de gemeente hier niet sneller en harder optreden bij de maatschappijen en er voor  zorgen dat alles helder en duidelijk is? Wat is de wettelijkheid van boetes als de borden niet correct werden opgesteld? Het zou ook fijn zijn mochten de werken door de nutsmaatschappijen ook ergens op de site van Dilbeek opgenomen worden zodat iedereen zich op de hoogte kan stellen. 


Team Openbare ruimte antwoordt:

We begrijpen deze frustratie zeker. Echter, zoals reeds aangegeven in het schrijven, zijn wij als gemeentebestuur in deze fase afhankelijk van de nutsmaatschappijen. Door weerverlet of andere onvoorziene omstandigheden verandert er heel veel last minute of duren werken langer dan voorzien, waardoor een vooropgestelde planning om werk A te laten aflopen en werk B te laten beginnen helemaal in de soep draait. Er zijn heel veel verschillende maatschappijen aan het werk momenteel en deze allemaal op elkaar laten afstemmen is onmogelijk. 

Alle werken die uitgevoerd worden, dienen een vergunning te krijgen. Belangrijke omleidingen worden altijd eerst afgestemd met de politie. Een signalisatieplan wordt ingediend voor elke vergunningsaanvraag, zorgvuldig bekeken en aangepast waar nodig. Verder vraagt Gemeente Dilbeek ook vergunningen op voor werken die in sommige andere gemeentes zelfs niet moeten, juist om te voorkomen dat werken uitgevoerd worden terwijl er evenementen gepland zijn en dergelijke. Met de huidige bezetting van het team proberen wij zoveel als mogelijk in te zetten op het opvolgen van deze werken. Niet alleen tijdens de werken, maar ook na afloop van de werken proberen we de werfzones op te volgen, om te zien of de herstellingen wel op een correcte manier gebeuren. Dit vergt echter veel tijd op de baan, gezien de hoeveelheid vergunningen. 

Indien er borden verkeerd staan opgesteld, wordt dit gemeld en gecontroleerd en zo spoedig mogelijk gecorrigeerd. Ook de nutsmaatschappijen krijgen wel degelijk boetes. Dit gebeurt in samenspraak met Politie Dilbeek. Onze medewerkers staan in nauw contact. 

We proberen op regelmatige basis een social media post te maken met de werkzaamheden die gepland staan de komende maanden, echter gaat dit vaak over de “grote” werven, maar het zijn niet altijd de grote die het meeste hinder veroorzaken voor de mensen. Het team OR wil zeker in dialoog gaan over welke aanvragen al dan niet in deze posts opgenomen moeten worden. Zoals reeds aangegeven, zijn er heel veel werken die simultaan verlopen. Een webpagina hiervoor bestaat wel al.  We verwijzen graag door naar Verkeershinder | Gemeente Dilbeek