Elektronische identiteitskaart (eID)

Print

Wat

Met een Belgische identiteitskaart (eID) kunt u aantonen dat u ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kunt u in het buitenland uw nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip waarmee u:

  • uw identiteit online kunt bevestigen
  • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij u te hebben.

 

Verander thuis zelf je PIN-code van je elektronische identiteitskaart

Als je een nieuwe eID-kaart aanvraagt, stuurt de kaartproducent je PIN-en PUK- codes per post.  
De PIN-code kun je veranderen. De PUK-code hoort bij je eID en kun je niet veranderen.

Wijzigen PIN-code

Nodig: een kaartlezer.

Heb je geen kaartlezer? De dienst burgerzaken helpt je graag verder. Breng steeds de codes van je eID mee.

Voorwaarden

  • Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
  • De pasfoto die u meebrengt bij de aanvraag moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat uw gezicht goed zichtbaar is. U moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
  • Geldigheidsduur
    • Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een eID 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig). U vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van uw kaart.
    • De eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar, die maar 6 jaar geldig is.
    • De eID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
    • Als Belg bent u altijd verantwoordelijk om uw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat uw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Hebt u 3 weken voor de vervaldatum van uw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij uw gemeente een nieuwe eID aan.

Procedure

Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)

  • Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijgt u, van de gemeente waar u woont, automatisch een oproepingskaart om uw eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken van uw gemeente.
    Ook als de geldigheidsperiode van uw eID verloopt, krijgt u automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.
  • In een aantal gevallen kunt u ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij uw gemeente:
    • als uw eID verloren of beschadigd is
    • als uw pasfoto niet meer gelijkend is
    • als u van naam of geslacht verandert
    • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
    • als u een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
  • Ga met uw oproepingskaart, een recente pasfoto en uw huidige identiteitskaart naar uw gemeente om de eID aan te vragen.

Afhalen

  • Na 2 tot 3 weken krijgt u per brief bericht dat uw eID klaar ligt.
    Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.
    • Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als u uw eID afhaalt.
    • Uw pincode kunt bij de afhaling nog wijzigen als u dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). U hebt uw pincode nodig elke keer u uw eID wilt gebruiken.
    • U hebt uw pukcode nodig om uw pincode de eerste keer in te stellen of als u uw pincode niet meer kent, wilt wijzigen of deblokkeren.

Is uw eID gestolen? Meld de diefstal van uw eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van uw gemeente) én daarna bij uw gemeente.

De tarieven voor een eID verschillen van gemeente tot gemeente.

In dringende gevallen kunt u een spoedprocedure aanvragen met levering binnen 1 of 2 dagen. Daarvoor betaalt u wel een hogere kostprijs.

Neem voor meer info contact op met uw gemeente.

Belgen in het buitenland

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

Bij verlies van de pin- en pukcode kan u nieuwe code’s online aanvragen. Deze kunnen dan 10 werkdag later bij burgerzaken worden afgehaald. De kostprijs is 5 euro.

Wat meebrengen

Bij de aanvraag van uw eID brengt u volgende zaken mee:

  • uw oproepingskaart
  • een recente pasfoto die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart
  • uw huidige identiteitskaart of (in geval van diefstal) het vervangingsattest van de politie.

Bij het afhalen van uw eID:

  • uw oude identiteitskaart
  • de brief die u thuis kreeg met de vraag uw identiteitskaart af te halen en waarop ook uw pin- en pukcode vermeld staan.

Bedrag

Betalen aan het loket kan enkel met bankkaart. Cash geld wordt niet aanvaard.

Kostprijs elektronische identiteitskaart:

  • Voor personen van 18 jaar en ouder: 18 euro
  • Voor jongeren vanaf 12 tot en met 17 jaar: 16 euro
  • Voor jongeren van 12 jaar (1e kaart): 12 euro
  • Vervanging na verlies of diefstal: 21 euro

Spoedprocedure:

In dringende gevallen kan de spoedprocedure worden aangevraagd.

Bij een "dringende" aanvraag wordt de identiteitskaart bekomen de derde werkdag na de aanvraag. De kostprijs hiervoor bedraagt 101 euro.

Bij een "zeer dringende" aanvraag wordt de identiteitskaart bekomen de tweede werkdag na de aanvraag. De kostprijs hiervoor 148.

Een “zeer dringende” aanvraag kan op zaterdag afgehaald worden in Brussel (Koloniënstraat 11, 100 Brussel). De kostprijs  hiervoor bedraagt 96 euro.

Uitzonderingen

 Het afhalen en de activatie van de identiteitskaart kan gebeuren door een derde met volmacht.