Klasblog 3de leerjaar

De grote leestraining!



De grote leestraining


We hebben ons doel behaald! 

We deden een hele maand mee aan

DE GROTE LEESTRAINING! 

Onze leesspieren werden

heel hard getraind! 

Proficiat!

Lang zullen we lezen!

Bezoek aan Fablab

Een bezoek aan het fablab waar onze kriebels terecht kwamen in de wonderlijke wereld van technologie en creativiteit. Ze ontdekten de magie van programmeren en robots. Hun nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd terwijl ze hun eigen ontwerpen tot leven en in beweging zagen komen. Een voormiddag vol plezier, leren en onvergetelijke ervaringen in het fablab zorgden voor veel inspiratie en creatieve groei.

Wereldrecord!

Het derde leerjaar heeft 

geschiedenis geschreven!

WE DID IT!

NEW WORLD RECORD

Kippenvel. 
8 595 589 oefeningen in 60 minuten, jawadde!
Dat verdient toch een klein feestje! 
Wij zijn alvast supertrots! 

 

Proficiat!

Jeugdboekenmaand

Het is zover! Maart is jeugdboekenmaand!

Trek jullie sportschoenen aan! Haal trainingspak, drinkbus en zweetbandjes maar boven want dit jaar is het thema: SPORT EN SPEL!

Wij doen alvast mee! We deden tijdens de les van juf An heel wat opdrachten in verband met boeken! Van lezen tot sporten. Van gekke zinnen schrijven tot uitbeelden. Bekijk zeker ons filmpje maar even! ECHT KNAP GEDAAN!

https://www.youtube.com/watch?v=evpcfh_RPN8
 

En we doen ook mee aan DE GROTE LEESTRAINING! 

Want wie goed wil lezen, die moet trainen. En dat gaan we deze maand doen!

Het derde leerjaar wil samen 20.000 minuten lezen deze maand! 

Dat is ons leesdoel!

We zullen elke dag thuis en in de klas lezen! We kunnen onze leesminuten bijhouden op het handige invulblad.  Hopelijk hebben we heel wat supporters om ons te steunen?! Wij zien het alvast helemaal zitten!

DUS LEZEN MAAR! LANG ZULLEN WE LEZEN!

 

 

Op expeditie!

WE PROBEREN ELKE WEEK OP EXPEDITIE TE GAAN!  Wat een plannen!

 

Definitie: Expeditie (van het Latijnse expeditio; "onderneming, veldtocht") kan verwijzen naar: Expeditie (ontdekkingstocht), een (wetenschappelijke) ontdekkings- of onderzoeksreis die vaak naar vreemde en afgelegen gebieden leidt en daardoor vaak gebonden is aan behoorlijke inspanningen.

 

#expeditie 1

KNOTWILG

Gemakkelijk gevonden in de Lumbeekstraat. Wil je weten waaraan hij zijn naam dankt of hoe oud hij kan worden of voor wie hij heel nuttig is of waarvoor je het hout kan gebruiken? Het derde leerjaar weet zeker een antwoord, want de EERSTE EXPEDITIE is geslaagd!

 

#expeditie 2

DE PAD

Nog niet gevonden! Of toch nog niet allemaal. 😉 Enkele kriebels zagen er al eentje. We blijven zoeken. Maar we leren DE PAD alvast beter kennen. Zo weten we al heel goed wat een pad nodig heeft om te kunnen leven. En beter nog, we vonden al een ideaal woonplekje, ook in de Lumbeekstraat. We zitten nog maar in het derde leerjaar maar we kennen alvast het GRIEKSE woord ‘AMPHI-BIOS’. BUITEN LEREN IS FIJN!  WE ZULLEN DOORGAAN!

 

Poëzie

Afgelopen week werkten we rond poëzie.

We genoten van prachtige gedichten en gingen op een poëtische speurtocht. We lieten onze woorden vloeien, onze pennen spetteren en onze kleurpotloden knetteren.

We probeerden ook iets nieuws, we schreven gedichten met AI met juf An.

Kortom het was een lach-op-onze-gezichtenweek.

EN NATUURLIJK was er ook:

DICHTERS VAN WACHT

Onze telefoonlijn voor poëzie, want woorden brengen ons dichter bij elkaar. 

Wat een succes! 

Zoveel telefoontjes!  We hebben dus heel wat mooie gedichten in jullie oor kunnen fluisteren!

DANKJEWEL om ons te telefoneren en de boodschap te verspreiden!  ZO ZIJN ONZE DICHTERS VAN WACHT supergelukkig geworden!

En liefste kriebels, jullie deden het geweldig!  Van opnemen en jullie voorstellen, van prachtig voorlezen tot mooi afsluiten. Iedereen heeft ervan genoten!

Bravo!

Gelukkig nieuwjaar!

Nieuwjaarsbrief derde leerjaar

Lang zullen we lezen!

We gingen gepakt en gezakt naar Klein Klein Kleuterke.
Een beetje zenuwachtig, maar vooral met veel goesting!
En het werd een TOPnamiddag!
Proficiat, lieve kriebels!
Jullie hebben dat fantastisch gedaan.
Jullie brachten toffe boeken mee en jullie lazen het met zoveel enthousiasme voor! Wauw!
Stemmetjes, articulatie, niet te snel, niet te traag, oogcontact met de kleuters maken, denken aan de leestekens… jullie deden het allemaal prima!
Echt tof om te zien, te horen.
Ook de activiteit of knutselopdracht na jullie boekje was heel geslaagd. De kleuters waren superblij.
Wat een ideeën, wat een creativiteit!
Alleen maar lachende gezichten.
Nog maar eens BRAVO!
Lang zullen we lezen!

Voorleesweek

Groot bezoek in het derde leerjaar!
De kleuters van Klein Klein Kleuterke kwamen langs.
Deze week doen we mee met de VOORLEESWEEK.
Wat een gezellige namiddag!
Eerst werd er een verhaal voorgelezen en daarna maakten we samen een prachtige kroon.
Het boek dat werd voorgelezen ging namelijk over wie de koning wel zou zijn?
IK BEN DE KONING! 
Op het einde van de namiddag hadden we heel wat koningen en koninginnen! Wauw!
Lieve kriebels, jullie waren geweldig zo samen met de kleuters!
En volgende week gaan wij naar de kleuterschool.
Dan gaan de kriebels voorlezen! We kijken er al naar uit.
Lang zullen we lezen!

De kerkuil

Kennen jullie de kerkuil? Wij in het derde leerjaar wel!

Eerst gingen we naar het dorpsplein en zagen we waar hij woont. We kregen ook enkele braakballen!

Ra, ra, ra wat zat erin? Botjes, haartjes, veertjes…. Wat een ontdekking!

Kerkuilen hebben een hartjesvormig gezicht.

Uilskuikens worden geboren met dons. Ze worden niet tegelijkertijd geboren.

In zijn kop zitten zijn ogen vooraan en zijn oren zitten aan de zijkant.

Laat hem maar rustig jagen tijdens de nacht. Je zal hem toch niet horen vliegen.

 

50 jaar WESTRAND

Wij doen dit schooljaar mee aan het participatief traject van Westrand.
Want Westrand wordt 50 jaar.
De introductie in de klas gebeurde vorige week. Het hele traject werd ons uitgelegd en we gingen dieper in op het werk van architect Hoppenbrouwers en meer specifiek op de basisgedachte van het ontwerp. 
En dan hadden we vorige week een interactieve gidsbeurt in het Westrandgebouw door Laura De Cloedt.

  • Zij nam ons mee op reis doorheen dat op het eerste zicht, brute, ruwe, grijze gebouw. 
  • Enkele dingen die we zeker gaan onthouden:
  • Hoppenbrouwers maakte ook schilderijen. Hij gebruikte vooral blauw, geel en rood.
  • Hoppenbrouwers was de architect. Hij liet zicht inspireren door het brutalisme en popart.
  • Met al het beton van de Westrand kan je in een balkje van 1cm rond de evenaar geraken.
  • Hoppenbrouwers maakte een speelhoek. Hier liet hij zich inspireren door de 4 natuurelementen aarde, water, lucht en vuur.
  • Op het podium is een luikje, dat diende voor de souffleur.
  • De tribune kan verschoven worden zodat er plaats is voor een orkest.
  • Hoppenbrouwers wou dat Westrand een plaats van ontmoeting werd.
  • Hoppenbrouwers wou dat de mensen elkaar prettig stoorden tijdens hun bezoek aan Westrand.
  • Westrand is gebouwd op pilaren, er zijn bijna geen muren.
  • Er zijn heel veel terrassen.
  • We zagen ook heel veel vormen.
  • We voelden aan heel wat materialen: metaal, glas, hout en beton.
  • Er zijn heel veel vensters.
  • Westrand is gebouwd aan de rand van een natuurgebied.
  • Waar het gebouw lag, was een groen gebied. Om dit gebied te bewaren werden er op het dak tuintjes aangelegd.
  • De eerste steen werd gelegd in 1969. Het lintje werd geknipt in 1973. Dat is dus 50 jaar geleden.

Het was een heel interessante ontmoeting!

Boekenkring

Onze eerste boekenkring was geweldig!
BRAVO, lieve kriebels!
We hebben heel wat leuke boeken leren kennen! 

Lang zullen we lezen!

De kerkuil

We hebben op de computer info opgezocht over de kerkuil.

https://www.thinglink.com/card/1406581934494056451

Strapdag

We kregen aan het begin van de week een opdracht met een uitdaging: 
‘Zoveel mogelijk automobilisten overtuigen om de wagen eens te laten staan’.

Want inderdaad:
Alle straten en wegen zitten overvol DUS gaan we STRAPPEN voor de wereldbol.

We gingen in alle klassen vragen om mee te doen met de STRAPDAG!
Wat een succes!
Bijna heel de school kwam die dag al strappend of trappend naar school!
De auto bleef aan de kant en zo kregen we een aangename, rustige schoolomgeving tot gevolg.
Wij maakten mooie medailles om uit te delen.
Wat een prachtig idee! Wat een mooie uitwerking!

Bravo derde leerjaar! Jullie zijn TOP!

Huisje Mostinckx

Wij gingen naar huisje Mostinckx en leerden daar over erfgoed en de hop.

Enkele weetjes van onze kriebels van het derde leerjaar:

  • In de hopschuur werd de hop gedroogd.
  • De hop wordt geoogst in september.
  • Vroeger droegen de mensen klompen om op het veld te werken.
  • Huisje Mostinckx is gemaakt van leem.
  • Ze gebruikten de Leuvense stoof als verwarming en als kookfornuis.
  • Ze verwarmden water in de waterketel om koffie te maken.
  • Vroeger moest je aan de koffiemolen draaien om gemalen koffie te kunnen maken.
  • In hop zit een gele stof genaamd: lupiline. Daarmee wordt bier gemaakt.
  • Er was geen water in huisje Mostinckx, dus moesten ze naar de waterpomp.