Blik op de toekomst

Print

Ben jij ook benieuwd naar hoe het Dilbeekse centrum er na de werken uit zal/kan zien? Hierbij alvast een voorsmaakje uit het Masterplan. Let op, het gaat om het idee achter de heraanleg, niet om concreet uitgewerkte plannen. 

Het autovrije GEMEENTEPLEIN wordt een plek om te spelen en elkaar te ontmoeten met ruimte voor terrassen en evenementen. Het plein, het groene hart en de omgeving lopen in elkaar over. In plaats van op een parking staat het kasteel op een gezellig plein.

In de SINT-ALENALAAN wordt de parkrand verwijderd waardoor een heel open gevoel gecreëerd wordt met zicht op de kerk, park en kasteel. De rijbaan wordt aangepast om een vlotte doorgang van het openbaar vervoer te garanderen.

De VERHEYDENSTRAAT moet een bereikbare en aangename buurtwinkelstraat te worden. De auto wordt niet geweerd, maar de straat wordt een aangenaam handelscentrum met brede voetpaden. Wagens kunnen enkel centrumuitwaarts, richting N8, rijden. Aan beide zijden van de weg komt ruimte vrij voor een brede wandel- en kuierstrook.

De BARON DE VIRONLAAN vormt de hoofdas en toegang naar de Dilbeekse kern vanop de Ninoofsesteenweg. Dit wordt benadrukt door er een uitnodigende toegang tot de kern van te maken. Er worden veilige gescheiden fietspaden aangelegd en brede voetpaden. Zwakke weggebruikers zullen zich op een comfortabele manier kunnen verplaatsen.

De parkrand in de KASTEELSTRAAT zal verdwijnen waardoor er een directe, uitnodigende relatie met het park ontstaat. Het brede voetpad wordt een mogelijk terras met zicht op het park en de vijver. Fietsers en voetgangers krijgen ruimte doordat de straat éénrichtingsverkeer wordt (centrum uitwaarts, uitgezonderd voor de bus).

De SPANJEBERGSTRAAT wordt deels éénrichting voor het autoverkeer, centrumuitwaarts tot aan de Berchemstraat. Voor het openbaar vervoer blijft het dubbele rijrichting. Niet alleen kan de doorstroming hierdoor verbeteren, maar wordt ook hier ruimte voor voetgangers en fietsers gecreëerd.

Door de DE HEETVELDELAAN te knippen voor alle gemotoriseerd verkeer, kan deze weg de verbinding maken van het “groene hart” en het natuurgebied De Wolfsputten met het park. Deze as wordt een multifunctionele voetgangersruimte: een wandelboulevard, die tegelijk een ruimte voor evenementen en de wekelijkse markt kan vormen. Het struikgewas en de lage beplanting wordt verwijderd zodat het zicht van op de straat naar het kasteel en het park wordt open gemaakt.

Het kruispunt ter hoogte van de KASTEELHOEVE wordt duidelijker, leesbaarder en meer overzichtelijk. Waar nu de auto’s op een onveilige manier geparkeerd worden zal er een apart parkeerplein worden voorzien. Voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte.

Het rondpunt aan WESTRAND verdwijnt en wordt een nieuw plein, dat een ontmoetingsplek kan worden. Het binnenkomen van de kern wordt geaccentueerd.