Vlaamse renovatiepremie

Print

Vlaamse renovatiepremie

Wat

Hebt u plannen om uw woning te renoveren? Dan kunt u misschien rekenen op de steun van de Vlaamse renovatiepremie.

Voorwaarden

U kunt een renovatiepremie aanvragen als bewoner of als verhuurder:

  • Bewoner: U bent meerderjarig bent en u woont in de woning (domicilie) als eigenaar of als houder van een ander zakelijk recht.
    • Opgelet: meerderjarige medebewoners worden ook beschouwd als aanvrager. Zij moeten dan ook aan de inkomens- en eigendomsvoorwaarden voldoen. Zij ondertekenen mee de aanvraag.
    • Uitzondering: inwonende meerderjarige kinderen en ouders van de bewoner(s) zijn geen aanvrager, tenzij ze een zakelijk recht hebben in de premiewoning.
  • Verhuurder (natuurlijk persoon): u moet de woning op de aanvraagdatum verhuren aan een sociaal verhuurkantoor voor minstens 9 jaar.

Of u de renovatiepremie krijgt, hangt af van een aantal voorwaarden i.v.m.

De werken die in aanmerking komen, zijn opgedeeld in 4 categorieën.

Per categorie moet u voor minimum 2.500 euro (excl. btw) aan facturen kunnen voorleggen.
Voor de eerste 3 categorieën (structuur, dak en buitenschrijnwerk) is er geen maximum factuurbedrag bepaald. Voor categorie 4 'technische installaties' wel:

  • Elektrische installatie: maximaal 3.750 euro
  • Sanitaire installatie: maximaal 3.750 euro
  • Centrale verwarming: maximaal 7.500 euro

Aanvraag door de bewoner:

  • Per aanvraag kunt u uit maximum 2 categorieën van werken facturen indienen.
  • Voor elke categorie kunt u ook maar 1 keer een aanvraag doen.
  • U kunt als persoon en per woning slechts 2 keer een renovatiepremie krijgen in 10 jaar (vanaf de datum van de 1ste aanvraag).
  • De 2de renovatiepremie kunt u ten vroegste 1 jaar en ten laatste 2 jaar na de 1ste aanvraag indienen.

Aanvraag door de verhuurder:

  • U mag als verhuurder 2 aanvragen doen, maar u mag ook in 1 aanvraag werken uit de 4 categorieën indienen. U kunt dan natuurlijk geen 2de aanvraag meer indienen.
  • Voor elke categorie kunt u maar 1 keer een aanvraag doen.
  • U kunt als persoon en per woning slechts 1 of 2 keer een renovatiepremie krijgen in 10 jaar (vanaf de datum van de 1ste aanvraag).
  • De 2de renovatiepremie kunt u ten vroegste 1 jaar en ten laatste 2 jaar na de 1ste aanvraag indienen.
    Let op: U kunt geen aanvraag meer indienen in de laatste 3 jaar van het lopende huurcontract.

Opgelet: de voorwaarden gelden op het tijdstip van de aanvraag. Het is mogelijk dat u een premie krijgt voor de eerste aanvraag, maar dat u het volgende jaar niet langer aan alle voorwaarden voldoet voor een tweede aanvraag (bv. stijging van het inkomen, nieuwe gezinssituatie). In dat geval kunt u geen aanvraag indienen voor de resterende categorieën.

Renovatiepremie al gekregen?

Ontving u of uw woning in de voorbije 10 jaar een renovatiepremie volgens het oude systeem (1 premie in 10 jaar), dan kunt u pas 10 jaar na die aanvraag opnieuw een renovatiepremie aanvragen (nieuwe systeem, bestaande uit 2 premies).

Wilt u weten of de vorige eigenaar al een renovatiepremie heeft gekregen? Neem dan contact op met Wonen-Vlaanderen.

Procedure

U kunt een renovatiepremie pas aanvragen:

  • na de uitvoering van de werken en als u over de nodige facturen beschikt
  • en vanaf het ogenblik dat u de woning zelf bewoont (domicilie) of verhuurt aan een sociaal verhuurkantoor voor minstens 9 jaar.

Als u een 2de keer een renovatiepremie aanvraagt, kan dit:

  • ten vroegste 1 jaar na de datum van de 1ste aanvraag
  • en ten laatste 2 jaar na de datum van de 1ste aanvraag.

Aanvraagformulier

  • Verzamel alle nodige documenten en vul het aanvraagformulier en de factuurlijst in. U vindt het formulier voor uw provincie op de website van Wonen-Vlaanderen (verhuurders vinden daar een apart aanvraagformulier).
  • U stuurt het formulier, de factuurlijst en, indien van toepassing, ook de andere documenten die op het aanvraagformulier vermeld staan naar het adres vermeld op het aanvraagformulier (post, niet via e-mail).
    • Foto's toevoegen is geen verplichting, maar wordt wel aangeraden: hoe meer bewijzen in uw dossier, hoe beter.
    • U moet geen kopie van uw aanslagbiljet voor personenbelasting bijvoegen. Wonen-Vlaanderen kan uw inkomen zelf opvragen bij de FOD Financiën.

Binnen 1 maand na de aanvraag krijgt u een ontvangstbevestiging met uw dossiernummer. Hou die eerste brief goed bij.

Beslissing en uitbetaling

Wonen-Vlaanderen bekijkt uw aanvraag. Indien nodig vraagt de dossierbehandelaar bijkomende bewijsstukken op.

Binnen de 8 maanden na een correcte en volledige aanvraag ontvangt u een tweede brief met de voorlopige beslissing:

  • Ofwel krijgt u een brief met een overzicht van de facturen die in aanmerking komen en een berekening van het premiebedrag.
  • Ofwel wordt uw aanvraag geweigerd. In de brief worden de redenen voor de weigering vermeld.

Gaat u akkoord met de berekening, dan moet u verder niets doen. Controleer wel of het juiste rekeningnummer op de beslissingbrief staat vermeld. De uitbetaling gebeurt binnen de 12 maanden na uw aanvraag. U krijgt daarvoor nog een derde brief van Wonen-Vlaanderen met de definitieve beslissing.

Bent u het niet eens met de berekening of met de weigering, dan moet u binnen 1 maand na de beslissing beroep aantekenen.

Bedrag

Het bedrag van de renovatiepremie bedraagt 20% of 30% van de goedgekeurde facturen (excl. btw) en is voor de 2 aanvragen samen maximaal 10.000 euro.